Noorwegen.org
Onroerend goed

Warning: kop(/home/noorwege/www/poll_current_id.inc): failed to open stream: No such file or directory in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 174

Warning: kop(): Failed opening '/home/noorwege/www/poll_current_id.inc' for inclusion (include_path='.:/opt/ezpublish/php-4.3.11/lib/php') in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 174
Poll - Stem nu!

Warning: file(/home/noorwege/www/currencies.ser): failed to open stream: No such file or directory in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 190

Warning: implode(): Argument to implode must be an array. in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 190

Forum
noorwegen.org / forum / januari 2003 / 1755

Vraag wintersportplaatsen ???

Lees verder op de nieuwe site: Vraag wintersportplaatsen ???

Naam: Natas TdHOnderwerp: Vraag wintersportplaatsen ???Datum: 15-09-2002
Hallo allemaal,

Deze winter willen we graag voor het eerst naar Noorwegen op wintersport, in de periode van kerst/oud&nieuw.
We zijn nu al een aardige tijd bezig met het zoeken naar info over Noorse wintersportplaatsen in (reis)gidsen en op internet, maar we komen er niet helemaal uit. Vandaar dat ik dankbaar gebruik maak van dit forum om mijn vraag op te stellen!

Voor de volledigheid eerst wat info :
Het reisgezelschap zal bestaan uit 4 skiërs (waarvan 1 beginner, 2 gemiddeld en 1 gevorderde), en 3 thuisblijvers/wandelaars. Eén persoon van de thuisblijvers heeft een beperkende longziekte. Geen kleine kinderen erbij.
Een deel zal per vliegtuig reizen en een deel per auto.
Qua accomodatie willen we graag een chalet/huisje huren met minimaal 3 slaapkamers.

We hebben ons oog laten vallen op de plaatsen Trysil, Hemsedal of Breitostolen. Qua ski-informatie hebben we daar al aardig wat over kunnen vinden en alle 3 de plaatsen lijken ons prima om lekker te kunnen skiën.

Echter, we zijn ook op zoek naar een plaatsje waar het voor de thuisblijvers leuk toeven is! Dus leuke authentieke bouwstijl, winkeltjes, restaurantjes, wandelmogelijkheden, mooie omgeving, kortom : gezelligheid en wat vertier.
En verder is het voor ons erg moeilijk om erachter te komen welk deel van een plaatsje nou precies het centrum is.

Heeft iemand van jullie een idee welke plaats het meest geschikt zou zijn voor ons, Trysil, Hemsedal of Breitostolen??
En zo ja, welk deel is dan het centrum (waar meestal de gezelligheid te vinden is).

Alvast ontzettend bedankt!

Groet, Natas.

Naam: Natas TdHOnderwerp: ps - andere suggesties?Datum: 15-09-2002

ps : uiteraard zijn andere (betere) suggesties voor leuke wintersportplaatsen ook van harte welkom!

Merci,
Natas.

Naam: Jan KattenbergOnderwerp: Gezellig!?Datum: 15-09-2002
Alle 3 de plaatsen die jij noemt zijn nu niet echt bekend vanwege hun gezellige centrum. Ben je op zoek naar de soort gezelligheid, zoals je dat in Oostenrijk kent kan Noorwegen snel tegen vallen... Het is hier prachtig, prima skien en langlaufen maar de plaatsjes stellen niet veel voor. Ik denk dat Geilo wat dat betreft de beste keus zou zijn....
Tot slot met kerst/oud & nieuw kan het hier behoorlijk koud zijn ( - 25 is dan niet ongewoon!) Heeft je longpasient daar aan gedacht?? Laat hem in elk geval een jonasmasker mee nemen......

Naam: LennartOnderwerp: Niet te noordelijkDatum: 15-09-2002
Ik zou niet te noordelijk gaan, ivm daglicht. Dat scheelt uren met de Alpen...

Naam: Joop SchaefferOnderwerp: daglicht of kunstlichtDatum: 16-09-2002
alle piste´s zijn verlicht dus dat is het probleem niet.
Alleen wat Jan al vertelde de temperatuur kan hard tegenvallen. 2 jaar geleden -40 overdag en echt niet prettig om dan op de skies te staan. Maar net onder het vriespunt kan ook voorkomen en dan is het heerlijk.
Hou er wel rekening mee dat Noren de kerst graag thuis vieren en er op die dagen weinig of niets open is. Je zult merken dat dan zelfs een aantal hotels sluit. Gezelligheid is dan alleen in huiselijke kring te beleven.

Naam: Natas TdHOnderwerp: Merci voor de antwoorden + reactie terugDatum: 16-09-2002
Goh, wat ontzettend leuk, binnen een dag al reacties! Bedankt allemaal.

Oef, jullie schrijven temperaturen neer die lager liggen dan ik heb gelezen en had verwacht. Dat is wel errug koud voor op de skietjes ja. Denk dat ik zelf dan ook wel bij de 'thuisblijvers' ga horen. :-))

Ja, we zijn ons ervan bewust dat de dagen kort zullen zijn. Wij hebben gelezen dat de liften om 15.00 dicht gaan (dacht bij Trysil). Klopt dat naar jullie ervaring? En hoe laat wordt het dan ongeveer donker in die tijd van het jaar? Wij gingen er nl. een beetje van uit dat aangezien liften om 15.00 dicht gaan, en iets daarna dus donker zou worden.

De longpatient heeft longemfyseem. Ik zou niet weten of kou daar een grote invloed op heeft. Warmte, grotere hoogtes en hoge luchtvochtigheid dus wel.
Maar hele goeie tip, want dat moeten we ook zeker even aan de longarts navragen!

Onze voorkeur ging al uit naar de week van oud&nieuw. Maar nu ik dit gelezen heb van de Noorse kerstgewoontes weet ik wel zeker het niet met kerst moet worden. Wederom goeie tip.

Nee, we zijn niet op zoek naar de Oostenrijks-achtige gezelligheid. De polonaise en een meter bier zijn niet aan ons besteed.
Maar wel dus wat 'gezelligheid'........... tsja, is tuurlijk een ruim begrip. Eeeeh, kuieren door een winkelstraatje, warme chocolademelk in een gezellig tentje, voor 's avonds keuze uit wat leuke restaurantjes. Dat soort gezelligheid, dus niet uitgestorven en helemaal niets te beleven op straat.
En verder dus wandelmogelijkheden (mooie natuur) of met de auto tochtje kunnen maken.
(Oh trouwens, heb ook in gidsen van die hondesleetochten gezien. Gaaf lijkt me dat!)

Nogmaals merci!
Natas.

Naam: Jan KattenbergOnderwerp: Wederom gezelligheid...Datum: 16-09-2002
Ik bedoelde ook niet de meters bier met de oostenrijkse gezelligheid. Maar jou beschrijving van winkelstraatjes en restaurantjes kloppen ook niet erg met de beschrijving hier, daarvoor zijn de plaatjes te klein. De -40 van Joop is wel erg drastisch, maar kan voorkomen! Verder de kerst is voor de noren; Kerstavond, vanaf 1. kerstdag gaat hier(Hemsedal) alles weer open. Arresleetochen, hondesleetochten zijn hier mogelijk. Een half uurtje rijden en je bent in Gol, waar je wat meer winkels enzo. hebt. Met kerst is het hier licht van ca. 9 tot 15.30 uur......
Kijk ook eens op htt://www.hemsedal.com

Naam: RodneyOnderwerp: donkerDatum: 16-09-2002
Afgelopen kerst zaten wij in Oppdal en wij vonden het fantastisch. Het plaatsje zelf is niet zo groot maar wel erg gezellig. Je moet er stukje verder voor rijden, maar de rust en de natuur vergoeden dat ruimschoots...

Naam: Natas TdHOnderwerp: Toch weer een vraagje............Datum: 16-09-2002
Jan, harstikke bedankt weer!
Ach, ik ben maar een 'fagiel' hollands stadsmeisje............ ik vond -25 graden al genoeg om bij de open haard te blijven zitten! Geeft niet, is ook heel 'gezellig'! Haha.

Van 't weekend was ik in mijn zoektocht op internet al op de site van Hemsedal terecht gekomen (staat nu in mijn 'favorites', ja ja). Goeie site, veel info erop. Daar had ik inderdaad ook gelezen dat er sledetochten mogelijk zijn. Zijn we zeker van plan!

Goed, het is dus gewoon een gegeven dat een 'gezellig' winkelstraatje niet bij de wintersportplaatsjes van Noorwegen horen. Een feit, is niet anders. Wel goed dat we dit van tevoren weten, anders raak je daar ter plekke teleurgesteld als je een andere voorstelling had. En we hebben 1 auto daar, kunnen de thuisblijvers mee gaan toeren, als ut Hemsedal wordt op jouw aanraden naar Gol bijvoorbeeld.

Ondanks je uitgebreide antwoorden, toch nog een vraagje aan je. ;-)
Eerder schreef je dat Geilo wellicht een betere optie zou zijn voor ons. Wat is dan ongeveer het verschil tussen Geilo en Hemsedal (of Trysil en Breitostolen)?? We hebben ons nog niet in Geilo verdiept, en voordat ik dit ga doen zou ik graag jouw mening daarover horen.

Rodney,
Hè, Oppdal, da's weer een hele andere suggestie. Weet jij ook toevallig of ze daar een eigen site hebben? Kan ik dat ook gaan onderzoeken.
Maar wat bedoel je overigens met je titel "donker"??

Merci allebei, Natasja.

Naam: Jan KattenbergOnderwerp: GeiloDatum: 16-09-2002
Geilo is wat meer een plaatsje dan Hemsedal en Trysil. Het skien daar is prima. Beitostølen is 4 Hotellen en een Pizzeria. Oppdal is toch wel een eind rijden voor een Nederlander in de noorse winter... en ook niet bepaald een wereldstad:-) Een ander alternatief is evt. Hafjell. Het plaatsje daar stelt niks voor, maar Lillehammer ligt op 15 km.....

Naam: Natas TdHOnderwerp: Mijn dank is groot!Datum: 16-09-2002
Jan,

Hmmmm, Geilo klinkt dan inderdaad goed. Breitostolen valt meteen alweer af, dat kan ik de thuisblijvers echt 'niet aan doen'.
Op zich vinden wij een eind rijden nog niet zo'n probleem, maar de weersomstandigheden en het feit dat we 'maar' een weekje vrij hebben, telt natuurlijk ook mee. Plus de plaats moet ook goed aan te vliegen zijn.
Pffffff, wel een hoop wensen op m'n verlanglijstje he?

Ik heb weer wat 'huiswerk' te doen, ga ook nog even Geilo en Hafjell onderzoeken.
Merci Jan, voor al je perfecte info en je snelle reacties!

Greets, Natas.

Naam: RodneyOnderwerp: vroeg donkerDatum: 16-09-2002
Titel was inderdaad wat verwarrend. Doordat je toch wel weer wat noordelijker zit is het er toch wel vroeger donker dan bijv. Geilo maar wij hadden daar helemaal geen problemen mee. Dat was ik ff vergeten te melden in vorige berichtje. Het plaatsje zelf is niet zo groot en volgens mij kun je gewoon via link info versieren. Anders kun je altijd nog via skiinfo.no door linken. Het skigebied zelf is niet super groot maar voor elk wat wils. Het rijden ernaar toe vonden wij goed te doen. Vanuit Oslo deden wij er ong. 4,5 uur over. Dit is wel sterk afhankelijk van het weer uiteraard. Vliegen is zeer goed mogelijk via Trondheim. Moet wel zeggen dat een weekje wat kort is maar van de andere kant; Je ziet gelijk wat van Noorwegen. Ik raad je wel aan om zowiezo winterbanden onder te leggen (mocht je dat nog niet van plan zijn) Deze hebben ons een week lang positief verbaasd wat grip en wegligging betreft. Geen sneeuwketting nodig gehad. Het was er afgelopen kerst trouwens -20 maar met de juiste kleding is dit nog steeds te doen. (Op z'n tijd een warme choco) Later zelfs -32 maar onze Astra diesel liet ons niet in de steek (in tegenstelling tot vele andere vakantie-auto's van o.a. Nederlanders maar ook Noren zelf) Goede voorbereiding is het halve werk maar dat is je geloof ik wel toevertrouwd. Lees met veel aandacht al je vragen (en antwoorden) want wij zoeken ook nog wat voor diezelfde periode... Groetjes!!

Naam: Onderwerp: GezelligheidDatum: 18-09-2002
Ik hoop dat ik geen roet in het eten gooi maar hoewel het wel klopt dat Geilo het grootst is vond ik het skien een (kleine) ramp vergeleken met Trysil en Hemsedal.
De pistes zijnkort en onoverzichtelijk en we werden geregeld door snowboarders van onze skies geskied.

Hemsedal en Trysil hebben langere afdalingen en meer variatie.
Wij zijn een kleine 2 jaar geleden in Hemsedal geweest tijdens de kerstdagen. De minimum temperatuur was overdag toen -20 graden. De sfeer is in die dagen erg leuk, de dagen zijn kort maar 3-4 avonden per week kun je avondskien.

Als je naar Trysil gaat kun je volgens mij het beste in het Tourist Centre zitten. Wij zaten in Fagerasen maar dat is alleen leuk als er alleen skiers in de groep zitten.

Mijn conclusie: mijdt Geilo, veel poeha, weinig kwaliteit.

Naam: Natas TdHOnderwerp: Tsja............................Datum: 18-09-2002
Hoi,

Hartstikke bedankt voor je antwoord!

Maar tsja................ als je met een groepje gaat met veel tegenstrijdige belangen (én skiers én thuisblijvers), dan zullen dus ook de skiers een veertje moeten laten.
We hebben ook al gezien dat Geilo 'maar' 27 km. piste heeft, Hemsedal 42 en Trysil 65 km.

Thnx voor de tip over Tourist Centre in Hemsedal (meer 'gezelligheid'). Ontzettend fijn om dit soort info te krijgen van iemand die er geweest is.

Merci en groet,
Natas.

Naam: Natas TdHOnderwerp: Samen sterkDatum: 18-09-2002
Hai Rodney,

Wederom merci!

Kijk es aan.................. jij ook op zoek! Samen staan we sterk, haha. :-))

Op zich hebben mijn husband en ik er ook niet zoveel problemen mee hoor, om wat langer te moeten rijden. Normaliter rijden we altijd naar de Alpen, kan ook meer dan 1.000 km zijn. Maar ja, als ut nou es heel slecht weer is, dan wordt Opdall wel een eind weg hoor.
We hebben geen diesel, dus daar geen risico. Winterbanden, maar natuurlijk. Ook het voordeel van een lease-auto : we hebben ze elke winter, kost ons niks.

Lees ook es een antwoord meer bovenaan in deze lijn, heet 'Gezelligheid', gepost door iemand die z'n naam niet heeft neergezet.
Staat o.a. een goeie tip in over Hemsedal.

Bij ons is nu in de groep een vraag gekomen over luchtvochtigheid. Ga daar maar ff een nieuw topic van maken, deze lijn is al zo lang. Wellicht heb je daar ook nog wat aan, maar dat denk ik niet als ik lees dat je er al geweest bent.

Merci, suc6 en greets!
Natas.

Naam: Jan KattenbergOnderwerp: Skiers...Datum: 18-09-2002
Als er in de groep skiers maar 1 gevorderde zit, is Geilo een prima alternatief wat dat betrefd!! De andere 3 zullen volop aan hun trekken komen..... en zo ellendig is het in Geilo niet. Al heb je helemaal gelijk; het beste skien in Noorwegen vindt je in Hemsedal! En heb je pech, dan is de fysioterapeut fantastisch!!!! link

Naam: Puck de BeetOnderwerp: huisje wintersportDatum: 18-09-2002
Hemsedal beschikt over zeer grote appartementen met drie slaapkamers en meer. Oppdal is ook erg leuk en dan adviseer ik Vangslia, de grote Oppstuga die heeft ook veel plaats. Maar waarom niet in Trysil_ Succes.

Naam: Natas TdHOnderwerp: Is er een dokter op de berg?Datum: 18-09-2002
Hoi Jan,

Oh, Geilo is ook zeker nog een optie voor ons hoor.

Maarreh................ Hemsedal wordt nu wel een beetje favoriet moet ik zeggen. Want als Tassie op de lange latten hard op d'r plaat gaat, heb ik een hartstikke leuke fysiopeut daar voor handen! Há, dat is toch wel een héel groot voordeel aan Hemsedal.

Dusseh......... als je rond Nieuwjaar iemand daarboven hoort gillen : "Is er een dóhoooookter op de berg!", dan moet ik het wel zijn.
:-))

Natas.

Naam: Natas TdHOnderwerp: MerciDatum: 18-09-2002
Puck,

Jij ook bedankt!

Natas.

Naam: hans bezemerOnderwerp: wintersportvakantieDatum: 07-11-2002
Naar mijn mening is Trysil de beste plaats om de wintersport te beoefenen.
Het is het grootste skiegebied van Noorwegen met plusminus 80 km pistes.
Trysil is goed te bereiken over de weg.
Wel moet je er rekening meehouden dat de
periode van de kerstvakantie het in Noorwegen zeer koud kan zijn. Dus zeer goede kleding is aan te raden.Verder is het niet erg druk in deze periode omdat de noren zelf liever in februari en maart gaan skien.Wat betreft de accommodatie heeft Trysil van alles wat te bieden. Zo zijn er overnachtingsmogenlijkheden in het dorp maar ook op de pistes.
Hopenlijk bijn je nu wat wijzer geworden.
Mochten er toch nog vragen zijn dan kan je gerust kontakt opnemen met ons.

Mvrgr. HBezemer
Camping Olstuen
Norge

Naam: NelOnderwerp: GeiloDatum: 29-01-2003
Hallo Jan ik begrijp dat jij ooit in Geilo bent geweest, ik gan over 2 weken, en ben op zoek naar alle bezienswaardigheden in en rond Geilo,dit omdat skieën en langlaufen niet alle dagen mogelijk is. Ik hoop op kort termijn wat te horenen natuurlijk alvast bedankt.
groet van Nel

Lees verder op de nieuwe site: Vraag wintersportplaatsen ???

Dit forum is afgesloten.

Nieuwe berichten kunnen uitsluitend worden geplaatst op het nieuwe forum.

Copyright © 2005 Noorwegen.org