|
|
 |
receptLees verder op de nieuwe site: recept
| Naam: A van den Bos | Onderwerp: recept | Datum: 08-08-2004 |
Hoi, net terug van een geweldige vakantie in Noorwegen. Genoten van de natuur en zowel de verschillende treintrajecten als de Hurtigruten boden prachtige uitzichten. Inmiddels verslaafd aan de Lefse. Wie heeft een recept voor mij?
Arja |
| Naam: Ben Nieborg | Onderwerp: Lefse recept | Datum: 09-08-2004 |
Lefse
Basisingrediënten:
4 kopjes aardappelpuree
een klont boter of margarine
een scheut melk of karnemelk
een theelepel zout
3 kopjes meel
een scheut olie (voor bakken en braden)
Meng de boter, de melk en de aardappelpuree zorg ervoor dat het mengsel koud is. Voeg stapsgewijs wat meel toe totdat het deeg stevig is geworden. Het mag niet plakkerig worden. Verspreid wat meel over je werkblad en verdeel de deeg daarop in kleine porties die je met de deegroller uitrolt tot dunne ronde schijfjes. Doe de schijfjes in de koelkast en haal ze er één voor één uit voor verdere verwerking. Verhit in een koekenpan de braadolie en bak de deegschijfjes licht aan gedurende ongeveer 3 minuten. Zet de schijfjes vervolgens in de oven. Als er luchtbelletjes verschijnen, moet je ze omdraaien. Als beide zijden luchtbelletjes vertonen, is het klaar.
Je kunt variëren door bijvoorbeeld citroensap, suiker en eieren aan het mengsel toe te voegen.
Eet smakelijk! |
| Naam: | Onderwerp: Lefse | Datum: 12-08-2004 |
Dankjewel voor je recept! Ik ga het gauw proberen.
Met aardappelpuree bedoel je denk ik gepureerde aardappels, en niet drie kopjes van dat poeder uit een zakje?!
Vriendelijke groet,
Arja |
| Naam: Ben Nieborg | Onderwerp: Melig | Datum: 17-08-2004 |
| Met puree wordt het zo melig, maar het kan wel. Gepureerde aardappels (vastkokend, niet te kruimig) smaken natuurlijker. |
| Naam: wendi | Onderwerp: wat voor lefse? | Datum: 18-08-2004 |
Ik kan me toch bijna niet voorstellen dat iemand verslaafd raakt aan de potetlefse?! Een lompe-achtig gevalletje, best lekker maar verslavend?? Nee toch...
Gaat het niet om de Hardangerlefse, een lekkernij voor bij de koffie, eventueel besmeerd met roomboter, kaneel en suiker? Ik kwam meerdere goede recepten tegen op google toen ik "hardangerlefse oppskrift" intoetste. Als je een vertaling nodig hebt zeg je het maar... |
Lees verder op de nieuwe site: recept
Nieuwe berichten kunnen uitsluitend worden geplaatst op het nieuwe forum.
|
|