Noorwegen.org
Onroerend goed

Warning: kop(/home/noorwege/www/poll_current_id.inc): failed to open stream: No such file or directory in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 174

Warning: kop(): Failed opening '/home/noorwege/www/poll_current_id.inc' for inclusion (include_path='.:/opt/ezpublish/php-4.3.11/lib/php') in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 174
Poll - Stem nu!

Warning: file(/home/noorwege/www/currencies.ser): failed to open stream: No such file or directory in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 190

Warning: implode(): Argument to implode must be an array. in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 190

Forum
noorwegen.org / forum / april 2005 / 6127

duur

Lees verder op de nieuwe site: duur

Naam: antoinetteOnderwerp: duurDatum: 31-03-2005
Hallo allemaal
Hier is iemand die nog nooit in Noorwegen is geweest,maar die over een paar maanden eindelijk gaat.
Dat het harstikke duur is,heb ik in dit
forum wel gelezen,is er dan niet een die daar leuke dingen heeft gekocht
voor thuis,ik ben daar erg benieuwd naar.

Naam: DanyellOnderwerp: Re: duurDatum: 31-03-2005
Ja hoor, wij hebben Noorse truien en vesten gekocht (en die zijn inderdaad niet goedkoop) en ik heb een paar hangeschilderde glazen gekocht. Ook heb ik natuurlijk een paar van die afschuwelijk lelijke leuke trolletjes gekocht en meestal neem ik ook wat mooie dingetjes van steen mee. Die steen moet daar dan wel uit de buurt komen.

Ook kan je in Noorwgen van die kristallen voorstellingen van Mats Jonasson kopen, maar die is eigenlijk Zweeds. Dat kan je ook hier in Nederlnd kopen, ik geloof dat de prijs niet zoveel uitmaakt.

Ik kan nou niet zeggen dat ik de souvenirs zo extreem duur vind, in Nederland betaal je tenslotte ook veel voor een klompje met een zeiltje. Mijn ervaring is dat je niet de eerste de beste souvenirwinkel leeg moet kopen, maar vooral ook inde "gewone" dorpswinkels moet gaan kijken.

Veel winkels hebben bijvoorbeeld in de zomer al een aparte Kerstafdeling en daar zie je toch weer heel andere spulletjes dan ze hier verkopen.

Verder kan je in Noorwegen erg goede leren artikelen kopen, dat is ook niet echt goedkoop, maar de ervaring leert dat het wel van uitstekende kwaliteit is!

Naam: RobertOnderwerp: Re: duurDatum: 01-04-2005
Hallo,
Duur of niet wij vertrekken morgen naar het "beloofde land" en reizen door naar de Lofoten en komen in juni wel weer kijken of hier alles nog bij het oude is.

Naam: AnnelieseOnderwerp: Re: duurDatum: 01-04-2005
Robbert je bent een boffert..!
maak alle ,,noorofielen ,,niet zo jaloers..!
((ho maar..niet boos worden het was als geintje bedoeld ))
Maar alle gekheid op een stokje ..je denkt natuurlijk dat het voor de vakantie ganger nog veel te vroeg is he?
Niets is minderwaar let op.. wij komen ook ! over 11 dagen landen we op Oslo.
treinen een dag later naar Bergen en Varen met de boot naar Kirkenes en weer terug, naar Bergen waar we nog wat langer willen blijven ..we verheugen ons er al maanden op ..en we nemen als het lukken wil ..een trolleke mee naar huis ! vesten en truien hebben we al ..
Duur of niet ach er gaan ook mensen naar Kenia of Peru om maar wat te noemen ..en vrienden van ons zijn nog nooit verder geweest dan Vlissingen ..
Ieder naar zijn eigen smaak en beleving.
Heel veel vakantie plezier, en - of voorpret voor jullie allen.
Groetjes Anneliese

Naam: robertOnderwerp: Re: duurDatum: 01-04-2005
Over boffen gesproken, je maakt de mooiste bootreis ter wereld. Veel plezier en geniet ervan.

Robert

Naam: sneeuwinOnderwerp: Re: duurDatum: 02-04-2005
Als jullie het toch over duur hebben. Ik weet inmiddels uiteraard dat noorwegen een erg duur land is. Maar hoe zit dat met gewone boodschappen (aardappels/groente/vlees/brood etc). Is het echt verschrikkelijk duur of zijn het een beetje albert hein prijzen? Dan weet ik een beetje wat me te wachten staat.

Naam: Onderwerp: Re: duurDatum: 02-04-2005
Nou, onze ervaring is dat het echt veel duurder is dan hier, als je al kan kopen wat je wil want het aanbod is toch wel heel anders . Vooral vlees is bijna niet te krijgen en echt erg duur. Ik neem dus vlees in blik van mijn slager mee en zo veel mogelijk andere levensmiddelen ook frisdrank en zo. Een fles cola kost n.l zo'n 2 euro. Als je een groente fan bent zou ik zeggen ,neem blikjes mee want alles steeds vers kopen lukt bijna niet en is ook weer akelig duur.
Groetjes Margret

Naam: sneeuwinOnderwerp: Re: duurDatum: 02-04-2005
Wij zijn ook wel van plan om het een en ander mee te nemen. Ik neem aan dat bijv. vis wel beter verkrijgbaar is? Die Noren moeten zelf toch ook eten?

Naam: MargretOnderwerp: Re: duurDatum: 02-04-2005
Ja hoor vis is overal te krijgen ,in winkels en vooral op markten. Ik heb alleen een klein probleempje....ik lust echt geen vis...,echte limburger he. Maarja dat is natuurlijk mijn ding.
We zijn ook in Bergen geweest en de vismarkt daar was echt geweldig.de meest vreemde vissen en schaaldieren en de meeste waren wel heel vers, ze leefden n.l. nog. Dus eet smakelijk en de groetjes van Margret

Naam: HansOnderwerp: Re: duurDatum: 02-04-2005
De kosten van levensonderhoud zijn in Noorwegen ongeveer 2 a 3 maal duurder als in Nederland Vooral aardappelen, groenten en vlees zijn erg duur. Een kilo aardappelen kost algauw 8 a 9 kronen, wat neerkomt op € 1,- Dat is ongeveer 8 maal de prijs van wat er in Nederland voor betaalt wordt. Ook vlees is aan de dure kant.
Daarentegen is de prijs van het onroerend goed in Noorwegen relatief gezien,in verhouding tot de prijzen in Nederland, goedkoop.

Naam: mariekeOnderwerp: Re: duurDatum: 03-04-2005
Noorwegen is duurder dan Nederland, dat is algemeen bekend. Maar als je gewoon je boodaschappen doet bij bv Rema 1000 valt het best wel mee.
als er een
Europris is de buurt is, moet je daar eens naar binnengaan. Daar zijn de spullen een stuk goedkoper. Je moet gewoon even uitkijken, maar dat moet hiet in Nederland tenslotte ook!
Wij gaan over drie weken weer naar Noorwegen en reizen van Hantsholm naar Egersund.
Rv 13, de Ryfylkevegen naar Bergen is erg mooi. Vooral in het voorjaar.

Naam: Onderwerp: Re: duurDatum: 03-04-2005
We zijn toen de hele vakantie geen gewone supermarkt tegen gekomen ,behalve in Bergen een hele kleine. We kochten de broodjes voor 's middags al op de camping omdat we tot de volgende camping meestal echt niets tegenkwamen, heb me ook afgevraagd waar de noren dan hun boodschappen deden,want huisjes en huizen kwamen we wel (af en toe) tegen.
We zeiden nog tegen elkaar dat in Nederland een ziekenauto binnen 5 minuten of zo ergens aanwezig moet zijn, en hoe relatief dat tijd is. In het gebied waar wij waren haalt een helikopter dat volgens mij helemaal niet, laten we het maar niet over een ambulance hebben.
We kwamen wel al eens winkels tegen waar je echt alles kon kopen en halen : medicijnen ,post ,onderdelen, basale levensmiddelen.

Naam: mariekeOnderwerp: Re: duurDatum: 03-04-2005
Onze zoon woont in Jorpeland en in dat dorp zijn maar liefst 4 supermarkten. Er wonen zo'n 5.000 mensen in dit dorp. In Tau zo'n 10 km. verderop is ook nog een super!
Verder zijn wij op onze rondreizen altijd wel door dorpjes gekomen met "normale"supers bv Spar oid.
In grote plaatsen zoals Bergen, Stavanger en Oslo zijn wij zelfs hele grote supers tegengekomen.

Naam: willemOnderwerp: Re: duurDatum: 04-04-2005
aan onze onbekende poster.
je zou nog wel eens heel verbaast kunnen staan hoesnel hulpdiensten terplaatse zijn.
mss kan nl daar nog een voorbeeld aannemen.
zeker gezien de afstand en de bevolkingsdichtheid.

Naam: SolveigOnderwerp: Re: duurDatum: 04-04-2005
Geen supermarkten in Noorwegen??? En dat vlees niet te krijgen zou zijn???
Ik ben zelf geboren en opgegroeid in Noorwegen. Woon nu in Nederland, maar kom regelmatig in Noorwegen en je hebt "overal" supermarkten en vlees kan je in deze supermarkten gewoon kopen. Duur? Noorwegen is duurder dan Nederland, maar boodschappen doen is in Nederland vrij goedkoop. Wij zijn onlangs op vakantie geweest in Frankrijk en daar is boodschappen ook een stuk duurder dan in Nederland. En waar hebben we het over, als een kilo aardappelen 1 euro kost lijkt mij dat geen ramp als je op vakantie bent in Noorwegen. Hoe veel aardappels kan je eten tijdens een vakantie?? Ga gerust op vakantie naar Noorwegen en maak je niet te druk over de boodschappen. Bijna alles is te koop en op de hele reis valt 1 euro voor 1 kilo aardappelen wel mee!!
Fijne vakantie!!

Naam: AntoinetteOnderwerp: Re: duurDatum: 04-04-2005
Bedankt allemaal,ik ben een stuk wijzer
geworden,de ervaring zal het ons wel leren.
Ik heb nog een vraag,wij doen geen rondreis,wij hebben een huis gehuurd vlakbij Lindesnes,kent iemand die omgeving,

Naam: sneeuwinOnderwerp: Re: duurDatum: 04-04-2005
Precies, van een kilo aardappels kunnen wij volgens mij een week eten :-)
Wij gaan naar Hemsedal, Trysil en Oppdal. Volgens mij zijn dat vrij toeristische dorpjes dus een supermarkt is vast wel te vinden. En anders moet vriendlief maar een lekker visje vangen :-).

Naam: SolveigOnderwerp: Re: duurDatum: 05-04-2005
Type Lindesnes in bij Google en je vindt heel veel prachtige sites over Lindesnes en omgeving. (ook in het engels). Heel mooi!

Naam: FrenkieOnderwerp: Re: duurDatum: 05-04-2005
We zijn een aantal keer nu in Noorwegen geweest en supermarkten kom je daar overal tegen, in de meest kleine dorpen, veelal tot 8 uur savonds open. En de prijzen vallen echt wel mee, er zijn ook goedkope supermarkten. Ik merkte vorig jaar (voor de prijzenoorlog) weinig verschil met Nederlandse prijzen.

Waarom gaat het op Nederlandse forums toch altijd over geld en zo goedkoop mogelijk????

GENIET VAN JE VAKANTIE !!!!!!!!!!

Naam: ariejanOnderwerp: Re: duurDatum: 06-04-2005
Wat is duur? Wij gaan al jaren zomer en winter naar Noorwegen en het is daar zeker in het algemeen wat duurder als bij ons.Maar er zijn zoveel dingen die het zelfde kosten of zelfs goedkoper zijn (denk aan de tax free).Maar op zich vinden we dat niet echt belangrijk.Dat vinden we wel van de goederen de we daar kopen ,vaak echt typisch Noorse dingen of gewoon lakens met Noors motief of placemats met leuke afbeeldingen.Zo zijn we onlangs verhuisd en wilden we toch het nodige vervangen voor het nieuwe huis en dus hebben we heel veel daar vandaan mee genomen.Wat te denken van handdoekensets,gordijnen,carpetten voor op de vloer,kleine grenen kastjes en andere meubeltjes,Jotun verfbeits (noors rood en blauw) en nog wat meer. En dat alles met een toch een Noors accent. Dus nogmaals het hoeft niet altijd duurder te zijn ,maar daar kijken we niet echt naar ,het moet gewoon een beetje uitstaling hebben en dan het liefst NOORS!!!

Naam: KrijnOnderwerp: Re: duurDatum: 07-04-2005
Frenkie ben het helemaal met je eens.
Hoe komt het dat het duurder is als bij ons???
Nou het belastingstelsel zit anders in elkaar. De loonbelasting bedraagt iets meer dan 10% en dus zijn de producten duurder omdat de Noren zeggen "je betaalt zoveel als je koopt" en dat zijn wij niet gewent. Per product ligt dat anders, de zogenaamde 1e levensbehoeften zijn minder belast dan luxe producten zoals drank en sigaretten bezine/diesel.

Naam: EmyOnderwerp: Re: duurDatum: 14-04-2005
Na vier jaar flinke inflatie in Nederland en de Euro is Noorwegen relatief gezien zo duur niet meer!
Wonen is hier buiten de grote steden goedkoper, de rest omgerekend wat duurder, maar dan krijgen we wel weer netto salaris en hoeven we geen ziektekosten verzekering te betalen!
Benzine kost nu ongeveer evenveel als Nederland en de rest nou ja, de diepvries heeft veel verse groenten.
En aardappels meenemen naar noorwegen mag niet.. :-)

Emy

Naam: InaOnderwerp: Re: duurDatum: 15-04-2005
Ik vind het wel meevallen. Het is zo duur als je het zelf maakt. Nederland is ook niet goedkoop. En omdat ik Noorwegen heel erg mooi vind, vind ik het niet erg om soms iets meer te moeten betalen

Naam: WendiOnderwerp: @ KrijnDatum: 15-04-2005
Loonbelasting iets meer dan 10%???
Droom maar lekker verder!
(ik zou wel willen dat het waar was.....)

Naam: antoinetteOnderwerp: schietsportDatum: 17-04-2005
Hallo allemaal
zoals jullie al weten, gaan wij over een paar maanden naar Noorwegen,ik heb de vraag gesteld over het dure levensonderhoud.Mischien kan iemand ook op de volgende vraag een antwoord geven, mijn man heeft een passie en dat is zwartkruit schietsport,hoe actief en bedreven zijn de Noren hierin,en zijn er speciaalzaken voor dit soort zaken.

Naam: lutraOnderwerp: Re: duurDatum: 17-04-2005
Noorwegen is duur, maar vergeet de campings niet. Voor dat geld kun je in de rest van Europa (uitgezonderd Zwaden) nergens meer terecht, zelfs in de voormalige Oostblok niet. Het geld wat je bespaart met de goedkope campings kun je vervolgens in de supermarkt weer uitgeven waardoor alles toch nog betaalbaar wordt.

Naam: mariekeOnderwerp: Re: duurDatum: 17-04-2005
van schietbanen weet ik niet zoveel, maar wij zijn onderweg heel veel schietbanen tegengekomen. Ook bij onze zoon horen wij geregeld schieten.
Volgens mij zijn er veel Noren die schieten, ga maar eens in het najaar op reis. Die zie je overal langs de weg auto's staan. Als je wat langer rondkijkt zie je jagers op de hoogvlakte of in de bergen.

Naam: hans van den ingOnderwerp: Re: duurDatum: 29-04-2005
Vrienden,

Het is erg duur. Neem zo veel mogelijk mee en koop niet van die onzin soevenirs!

Hansie

Naam: Hans van den ingOnderwerp: Re: duurDatum: 29-04-2005
Krijn,

Gewent is met een d!

Hansie

Naam: SolveigOnderwerp: Re: duurDatum: 29-04-2005
Hm, wel erg bijdehand de opmerking richting Krijn!!
Mijn nederlands is ook niet perfect, maar toch schrijf ik af en toe hier in dit forum. Zou jammer zijn als dat niet zou kunnen.
Maar mijn noors is redelijk goed - daarom jou berichtje over Kragerø:
NATTKLUBB schrijf je op deze manier in het noors! (onzin allemaal, hier gaat het natuurlijk niet over in dit forum!Sorry! (kon het effe niet laten)

Naam: JanOnderwerp: Re: duurDatum: 29-04-2005
Ik ben het helemaal met Solveig eens.
Het forum zit niet te wachten op een docent Nederlands. Het forum staat voor een ieder open.
De reactie van Hansie richting Krijn is dan ook volledig overbodig.

@Hansie:
Als je het als erg duur ervaart, ga dan gewoon niet naar Noorwegen. Maar als je toch gaat, vergeet dan ook beslist je aardappelen niet !!!
Twintig jaar geleden was Noorwegen inderdaad vele malen duurder dan Nederland, maar wij hebben gelukkig (?) de Euro gekregen en sindsdien is het verschil flink kleiner geworden.Daarnaast is het zo dat wat jij als onzin souvenirs (Let even op de spelling !! Dit kon ik ook niet laten.) bestempelt, voor anderen misschien wel waarde hebben.

Lees verder op de nieuwe site: duur

Dit forum is afgesloten.

Nieuwe berichten kunnen uitsluitend worden geplaatst op het nieuwe forum.

Copyright © 2005 Noorwegen.org