Noorwegen.org
Onroerend goed

Warning: kop(/home/noorwege/www/poll_current_id.inc): failed to open stream: No such file or directory in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 174

Warning: kop(): Failed opening '/home/noorwege/www/poll_current_id.inc' for inclusion (include_path='.:/opt/ezpublish/php-4.3.11/lib/php') in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 174
Poll - Stem nu!

Warning: file(/home/noorwege/www/currencies.ser): failed to open stream: No such file or directory in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 190

Warning: implode(): Argument to implode must be an array. in /opt/ezpublish/sites/noorwegen.org/inc/html.php on line 190

Forum
noorwegen.org / forum / april 2005 / 6250

caravan naar geiranger

Lees verder op de nieuwe site: caravan naar geiranger

Naam: janhOnderwerp: caravan naar geirangerDatum: 10-04-2005
Bij de info kamperen op deze site is aangegeven dat de Geirangerveien af te raden is voor caravans. Hoe bereik ik dan een camping in Geiranger???????

Naam: IlseOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 10-04-2005
Hallo wij zijn al vele malen in Geiranger geweest. Weliswaar niet met een caravan maar de toegangswegen naar en van Geiranger zijn goed te rijden met een caravan.
Ligt eraan in welke periode jullie er heen gaan i.v.m. weersomstandigheden.
Groeten Ilse

Naam: TonnyOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 10-04-2005
Wij zijn 2004 met de caravan naar Geiranger geweest en hebben dit op de volgende manier gedaan.De heen reis met de boot van Valldal naar Geiranger wat een mooie bootreis is, en de terug reis met de auto een (Scenic 2.0 ltr) naar boven. Dit is wel pittig maar het kan wel alleen ik zou wel een rustig moment uitzoeken.

Naam: EdwinOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 11-04-2005
In 2004 ook in Geiranger geweest en gaan dit jaar weer. De weg naar Geiranger is er een om nooit te vergeten. Voordat je aan de afgaling begint rij je nog in de sneeuw (of wolken) en dan va 29 haarspeldbochten naar beneden. De combinatie dient wel in goede conditie te zijn want er wordt wel wat van de remmen gevraagd. Het is een behoorlijke afdaling zowel in percentage 10-11% als wel in lengte. de afdaling is ruim 20 km. Ik rij met een bestelwagen Renault Master 2.8 met een caravan van 5.50 mtr en heb geen problemen gehad. (je ruikt de remmen wel als je beneden bent en je wielen moet je NIET aanraken, die zijn heet. Maar voor een caravaner die rijden in de bergen gewent is is het prima te doen. OOk omgekeerd als je weer omhoog gaat is het een pittige klim. even door de bochten heen kijken of er wat aan komt om de gang erin te houden. Ik vind het een fantastische weg. Zeker als je later solo met de auto nog een keer naar Dalsniba gaat en daar naar beneden kijkt en een goed overzicht over de weg hebt kun je je bijna niet voorstellen dat je daar gereden hebt.
Zorg dat de remmen en de koeling oke zijn, houd het tempo laag en dam rustig in de 2e versnelling omlaag. Succes....

Naam: HansOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 12-04-2005
Ik zou er nog eens stevig over nadenken ! (De afdalingen/stijgingen zijn behoorlijk heftig en zo superbreed is de weg nou ook weer niet !)

Naam: willemOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 12-04-2005
edwin, weet jij dat je veel geluk gehad heb?
als je de remmen kan ruiken, en je je hand niet meer op de wielen kan leggen. dan was je heel dicht bij het moment, dat je remmen in de brand vliegen. en als dat gebeurd, remmen ze helemaal niet meer.
het gevolg laat zich dan wel raden.

Naam: EdwinOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 12-04-2005
Willem, bedankt voor je reactie en je "zorgen". Ik heb het misschien een "erg" omschreven maar het was niet zo dat de rook ervan afkomt. Als je normaal met de auto (en caravan) rijd worden de velgen bij het rijden in de bergen zeker warm. Alleen ik had het zelf nog niet zo meegemaakt als toen in Geiranger. Zowel de remmen van de auto als de caravan voelden flink warmer als normaal en waren daardoor ook meer te ruiken echter niet abnormaal en gevaarlijk. Wij rijden jaarlijks een kleine 10.000 km met de caravan en altijd voordat de caravan de stalling ingaat wordt het onderstel technisch nagekeken dus ook de remmen. Ook na deze vakantie periode is dat toen gebeurd. (dit wordt door een dealer gedaan)Er waren geen sporen te zien van overmatige slijtage (of verbranding) dit geeft nog maar weer eens aan dat het niet gevaarlijk was waar jij je zorgen over uitspreekt.
Maar het moet gezegd worden de afdaling, zeker het laatste stuk in Geiranger vergt veel van de remmen. Vandaar dat ik al eerder schreef, zorg dat de combinatie in top conditie is.
Ook hetgeen Hans schrijft kan ik beamen. De weg is niet te breed dus vooruit kijken op evt bussen (die rijden hier best veel met alle toeristen) en optijd een uitwijkplaats op zoeken. Dit is tevens even eenmoment van rust.

Het klinkt misschien allemaal van "ja moet ik dat nu wel gaan doen" maar als je ervaring hebt in rijden met caravan en je rijd met een juiste combinatie: de auto is de caravan dus de baas en niet andersom dan is het goed te doen.
nogmaals iedereen die deze route gaat rijden succes, wij gaan zeker weer

Naam: willemOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 12-04-2005
edwin, waarschijnlijk ben jij een verstandige, wijze caravanrijder.
maar ik las jou posting, en maakte daar mijn reactie op.
zelf heb ik geen ervaring met een caravan, maar wel met een vrachtwagen, en heb al vele collega's naar de eeuwige jachtvelden zien verdwijnen, omdat ze ff sneller iets konden.
en vrachtwagen of caravan, als de remmen het niet meer doen.......
vandaar mijn posting, mensen beter 10x waarschuwen, als 1x niet is mijn idee

Naam: KrijnOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 13-04-2005
Beste Edwin
Ik heb deze route al vele malen gereden met een solo auto en een camper.
Ik zou het met een caravan nooit doen.
Het staat niet voor niets als gevaarlijk gemarkeerd op de route kaarten van de ANWB.
We staan iedere keer als we er langs komen versteld van de waaghalzen die zichzelf en anderen ( en dat vind ik het ergst ) in levensgevaar brengen. Je kan niet zeggen "doe het als het wat rustig is" de bussen stoppen onderweg en daar kun je dus achterop rijden tijdens een afdaling en wat doe je dan remmen of erin klimmen???

Naam: JanOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 13-04-2005
Kan niet anders als de reacties tot nu toe op de posting van Edwin onderschrijven.

Overigens, wat is er op tegen om Geiranger te bezoeken met een solo auto, en de caravan op een nabijgelegen camping te zetten ??
Is een stuk minder stoer natuurlijk, maar wel een stuk veiliger, met name ook voor de andere weggebruikers waar Willem het over heeft.
Bussen met toeristen stoppen over het algemeen niet voor tegemoetkomend verkeer, ongeacht af dit een motor, auto (met of zonder caravan) of bestelwagen is. Dalend of stijgend verkeer maakt voor deze jongens ook al niks uit.

Nog een alternatief zou zijn om met de caravan op de boot vanuit Hellesylt naar Geiranger te varen. Heb je meteen de fjord der fjorden (met uitleg van een `gids`) gezien. Caravan op de camping in Geiranger en dan met de solo auto naar boven (Dalsnibba)

Naam: EdwinOnderwerp: Re: caravan naar geirangerDatum: 14-04-2005
Weet je wat vervelend is, dat op iedere wegenkaart de ene weg voor een caravan wordt afgeraden en op de andere kaart weer niet. Wat is dan geloofwaardig. Mijn ervaring met deze weg is goed geweest en ik neem hem zeker weer. Er liggen tenslotte niet voor niets 2 campings in Geiranger. De passanten komen echt niet allemaal met de boot. wel is voorzichtigheid op zijn plaats en is ervaring een vereiste. Ik rij veel met caravan, daarnaast beroepsmatig ook met een vrachtwagen dus ik meen te kunnen weten van mezelf wat kan en wat niet kan. Dit kan mits de combinatie in goede techniche staat verkeerd. Iedereen een goede vakantie (en vooral veilig)

Lees verder op de nieuwe site: caravan naar geiranger

Dit forum is afgesloten.

Nieuwe berichten kunnen uitsluitend worden geplaatst op het nieuwe forum.

Copyright © 2005 Noorwegen.org