fietsen door noorwegen in 2007
Geschreven door Gert op zondag 15 oktober 2006 om 20:25
Dag,
Ik ben van plan om in de zomer van 2007 samen met mijn vrouw in Noorwegen te gaan fietsen. We willen in Oslo beginnen en dan onder langs de kust tot Bergen te fietsen en dan dwars oversteken terug naar Oslo. Heeft iemand ervaringen met deze tocht?
Groet
Gert Mallegrom
Geschreven door Chris op maandag 16 oktober 2006 om 16:28
Ik weet niet hoe ervaren jullie zijn met fietsen en hoe lang je er voor uit wilt trekken maar mij lijkt dit al een behoorlijk zware/lange route.
Ik ben zelf een redelijk fanatiek mountainbiker en heb afgelopen zomer de fiets ook mee gehad maar er zijn geen/nauwelijks fietspaden en veel wegen waren voor mij niet echt uitnodigend om langs te rijden. De zware vrachtwagens denderden redelijk strak langs je..nu ben ik hier in het westen wel wat gewent maar toch...echt lekker fietste het niet op de weg.
Langs veel bergen/fjorden zijn ook nauwelijks afsnijroutes die rustiger qua verkeer zijn.
De fietsers die wij tegen kwamen (al trekkend) hadden iha toch problemen met het pittige klimwerk..de km's en de bepakking liet zich kennelijk voelen.
Chris
Geschreven door Gert op donderdag 19 oktober 2006 om 20:51
Voor zover ik weet is het gedeelte langs de kust toch onderdeel van de northsea cycletour. Daar moet dan toch wel een redelijk berijdbare weg zijn?
We hebben ongeveer een week of 5 voor deze tocht.
Groet
Gert
Geschreven door wendi op zondag 22 oktober 2006 om 18:30
Het Noordzeepad is zeer de moeite waard, goed aangegeven en langs autoluwe/-vrije wegen.
Wij hebben in 2003 van Egersund naar Bergen gefietst, met een kind in de fietskar een een kind op een aanhangsfiets, en met volledige kampeeruitrusting. Was prima te doen, alleen het laatste stuk voor Bergen moesten we langs een drukke weg fietsen.
Als je geen kinderen bij je hebt, is vijf weken volgens mij ruim voldoende om de route te fietsen die je beschrijft.
Geschreven door Gert op zondag 22 oktober 2006 om 23:15
Dag,
We hebben geen kinderen, dus dat moet te doen zijn. Ik heb begrepen dat van Bergen naar Oslo de Rallervegen loopt (langs het spoor?). Ergens las ik dat van oost naar west interessanter was dan andersom. Klopt dat?
Groet
Gert
Geschreven door wendi op maandag 23 oktober 2006 om 22:41
De reden waarom Rallarvegen gewoonlijk van oost naar west wordt gereden , is dat je dan bijna alleen maar afdaalt. Van west naar oost is flink afzien!
Maar als je eerst al van Oslo via de zuidkust naar Bergen bent gefietst, heb je al heel wat stijgingen in je benen zitten. Met de conditie die je dan hebt is het vast wel te doen... Wel goed uitkijken voor tegenliggers, want het is een erg populaire route.
Geschreven door Gert op zondag 29 oktober 2006 om 13:49
Klopt het dat de Rallarvegen voor het grootste gedeelte onverhard zijn? Dit ivm de banden die ik op mijn fiets moet leggen.
Groet
Gert
Geschreven door Cees Apon op maandag 30 oktober 2006 om 22:30
Beste Gert,
De eigenlijke Rallarvegen loopt enkel van Myrdal naar Haugastøl, gezien in de richting naar Oslo. Haugastøl is daar waar de spoorlijn weer langs rijksweg 7 loopt. De Rallarvegen is onverhard en met name het eerste stuk na Myrdal zeer lastig met bagage te fietsen (grote rotsen, stenen, etc) De Rallarvegen is dus geen fietspad langs het spoor helemaal van Bergen naar Oslo. Vanaf Bergen zou ik eerst een stuk naar het zuiden fietsen (via de drukke E39) en dan via weg 552 en 48 doorsteken naar de prachtige Hardangerfjord. Die kun je vervolgens aan de noord- of zuidzijde afrijden. De zuidzijde via Odda is om, maar een stuk rustiger. De meeste tunnels kun je ontwijken door de oude (voor gewoon verkeer afgesloten) wegen te nemen. Langs de fjord is een mooie opwarmer om de bergen over te steken. Je kunt rijksweg 7 over de Hardangervidda nemen. Ga je niet te laat in het jaar, dan zul je nog sneeuw zien. Rijksweg 7 loopt door tot Honefoss, maar er zijn ook andere dalen die je na de Hardangervidda kunt nemen om naar Oslo af te buigen. Fietspaden zijn schaars op deze wegen en sporadisch kan het wat druk zijn en kun je een vrachtwagen tegenkomen. Zelf heb ik de Noordzeeroute van Bergen naar Kristiansand gereden in 2003, die is erg goed te doen. De Rallarvegen was onderdeel van mijn Oost-West doorsteek van Noorwegen in 2006. Verslagen hiervan met foto's kun je bekijken via m'n site: www.ceesapon.nl
Momenteel woon ik in Noorwegen.
Succes en veel plezier!
Geschreven door Cees Apon op maandag 30 oktober 2006 om 22:31
Beste Gert,
De eigenlijke Rallarvegen loopt enkel van Myrdal naar Haugastøl, gezien in de richting naar Oslo. Haugastøl is daar waar de spoorlijn weer langs rijksweg 7 loopt. De Rallarvegen is onverhard en met name het eerste stuk na Myrdal zeer lastig met bagage te fietsen (grote rotsen, stenen, etc) De Rallarvegen is dus geen fietspad langs het spoor helemaal van Bergen naar Oslo. Vanaf Bergen zou ik eerst een stuk naar het zuiden fietsen (via de drukke E39) en dan via weg 552 en 48 doorsteken naar de prachtige Hardangerfjord. Die kun je vervolgens aan de noord- of zuidzijde afrijden. De zuidzijde via Odda is om, maar een stuk rustiger. De meeste tunnels kun je ontwijken door de oude (voor gewoon verkeer afgesloten) wegen te nemen. Langs de fjord is een mooie opwarmer om de bergen over te steken. Je kunt rijksweg 7 over de Hardangervidda nemen. Ga je niet te laat in het jaar, dan zul je nog sneeuw zien. Rijksweg 7 loopt door tot Honefoss, maar er zijn ook andere dalen die je na de Hardangervidda kunt nemen om naar Oslo af te buigen. Fietspaden zijn schaars op deze wegen en sporadisch kan het wat druk zijn en kun je een vrachtwagen tegenkomen. Zelf heb ik de Noordzeeroute van Bergen naar Kristiansand gereden in 2003, die is erg goed te doen. De Rallarvegen was onderdeel van mijn Oost-West doorsteek van Noorwegen in 2006. Verslagen hiervan met foto's kun je bekijken via m'n site: www.ceesapon.nl
Momenteel woon ik in Noorwegen.
Succes en veel plezier!
Heeft u een opmerking over of
een tip voor deze pagina? Mail de webmaster.