Route vakantie Noorwegen 2010
Geschreven door tbergsma op vrijdag 07 mei 2010 om 11:11
Hallo,
Wij gaan dit jaar voor de 2e keer 2,5 week naar Noorwegen en komen aan in Oslo met Stenaline we hebben de volgende route uitgestippeld. Nu willen wij graag weten of er ook iemand is die ons kan vertellen wat we beslist WEL en NIET moeten gaan doen op deze route. Het is de bedoeling dat we ongeveer 2 à 3 nachten op de campings verblijven. We reizen met een kleine tent, auto en 2 volwassenen.
We verblijven tevens 2 nachten in een B&B in Denemarken (Bindslev) en Hovik (Oslo) en vanaf hier begint onze vakantie in Noorwegen!
Hieronder de route met campings die we hebben uitgezocht:
Oslo - Vang I Valdress (Boflaten Camping)
Vang I Valdress - Gjerde (Jostedal Camping)
Gjerde - Geiranger (Geiranger Camping)
Geiranger - Olden (Gryti Camping)
Olden - Horgheimseidet (Trollsvegen Camping)
Horgheimseider - Lillehamer (Lillehamer Turistsenter hier blijven we 1 nacht voordat we richting boot vertrekken)
Lillehamer - Oslo (Stenaline - Frederikshavn)
Alvast bedankt voor de reactie,
Groeten T. Bergsma
Stiens (Fryslan)
Geschreven door lenny op vrijdag 07 mei 2010 om 12:33
Hallo,T.Bergsma,
Wij gaan komend juni voor het eerst naar Noorwegen,ook vanaf Frederikshavn-Oslo.Wij hebben haast dezelfde route uitgestippeld,maar dan andersom.Ik lift dus een beetje mee op de reakties die er hopelijk gaan komen en kan dus eigenlijk niet op uw vraag reageren.Wel wil ik vragen of u deze campings al eens bezocht heeft en er hutten te huur zijn.Ook wij gaan met tentje,maar met erge kou of regen willen we een hutje huren.Bent u eerder met deze overtocht geweest en kunt u misschien vertellen als de boot aanlegt in Oslo hoe lang het dan nog duurt voor je weer op weg kunt met de auto? Wij hebben namelijk alleen een camping(hut) gereserveerd bij Frederikshaven in de buurt en gaan op heen weg met dagboot.Is het aan te bevelen om toch iets te reserveren in de buurt van Oslo.Nog 1 vraagjegraag:waarom heeft u de route zo gekozen en niet andersom,nl,zie ik de meeste rondreizen inderdaad zoals u heeft gepland,is daar misschien een rede voor?
alvast heel hartelijk bedankt
mvg Lenny
Geschreven door tbergsma op vrijdag 07 mei 2010 om 13:40
Hallo Lenny,
De reden waarom wij dit jaar voor deze route kiezen is als volgt: voor vorig jaar hadden wij ook enkele van deze plaatsen uitgezocht, maar hebben ons toen verkeken op de afstanden die je per dag maakt... 300km doe je in NL 3 uurtjes over in Noorwegen wel 7 uur! Dus de plaatsen die we vorig jaar niet hebben bezocht, gaan we dit jaar wel bezoeken.
Vorig jaar hebben we de route Hirsthals (Colorline) - Kristiansand - Stavanger - Preikestolen - Olden - Geilo - Oslo - Dalen - Larvik - Hirsthals gereden. Wij hebben vorig jaar veel regen gehad, en de hutten waren 9 van de 10 keer bezet, maar mocht je vroeg (voor 15.00u)op de camping aankomen dan maak je misschien nog een kans.
Onze vorige overtoch was met Colorline, en toen we in Noorwegen aankwamen moesten we ca. 1,5u wachten voordat we van de boot en het terrein van Colorline af konden rijden... 400 auto's op een groot terrein dat over één enkele baan langs de douane moet... dat duurde heel erg lang dus.
Waarom we dit jaar met Stenaline varen, is omdat we nu hoger in Noorwegen willen aankomen. Waardoor we minder km's hoeven te maken. Ik zou u wel aanraden iets in de omgeving van Oslo te reserveren want als de boot maar iets vertraging heeft dan is een camping/hotel/B&B zeer zeker aan te raden. Vorig jaar hebben we nl. 3 uren vertraging in Larvik (- Hirsthals) gehad. Hierdoor kwamen we 's nacht 3u aan in DK vindt dan nog maar eens een Hotel.
Het voordeel van Stenaline (Oslo-Frederikshavn) is dat je 's nachts vaart en zo een goede nacht kunt maken... zo kom je uitgerust in DK aan.
Er is voor ons geen reden waarom ze de rondreis zo gepland hebben.
Mocht je nog meer vragen hebben dan kun je me ook mailen op tbergsma@hotmail.com
Groeten T.Bergsma
Geschreven door tbergsma op zondag 09 mei 2010 om 20:49
Hallo Lenny,
Wij vertrekken trouwens 26 juni richting Noorwegen!
Mvg T.Bergsma
Geschreven door lenny op maandag 17 mei 2010 om 09:12
Wij gaan 12 juni met 1 overnachting in de buurt van Flensburg naar Frederikshavn.Daar hebben we op een camping een hut voor drie nachten geboekt,we willen ook nog stukje van Denemarken zien.Op 16 juni varen we 's ochtends over naar Oslo.Weet iemand tussen Oslo en Hamar nog een hotel/kamer voor 1 nacht(redelijk geprijst).Wij rijden langs vliegveld van Oslo,zijn daar misschien wat goedkope hotels te vinden voor 1 nacht.
Jammer dat er verder geen reakties op de bovenstaande vraag zijn gekomen.Wij hebben zelf wel het één en ander opgezocht,leuke routes onderweg,maar zou jammer zijn als we iets gemist zouden hebben.
mvg Len
Geschreven door T. Dijkstra op maandag 17 mei 2010 om 14:13
Best Bergsma en Leny,
Vorig jaar 1 camping van het lijstje bezocht en dat was de Boflaten camping. Als jullie daar een hut willen nemen, hou er dan rekening mee dat deze zeer zeer primitief zijn. Viel ons nogal tegen en wij zijn wat gewend. Omgeving is wel erg mooi alleen aan een zeer drukke weg.
Groet
Thea
Geschreven door tbergsma op maandag 17 mei 2010 om 20:35
Kost wel een paar centen (geloof € 90,- voor 2 personen), maar dat hebben wij er wel voor over. Zitten op 15 min vanaf de boot. En gelijk aan de rondweg van Oslo.
Probeer het anders eens op www.ankerhostel.no zijn we vorig jaar 2 nachten geweest om het centrum van Oslo te bewonderen. Kost ca. € 75,- per nacht, zit een (betaalde)parkeergarage bij het hotel.
groeten T. Bergsma
Geschreven door Johannes op woensdag 26 mei 2010 om 11:44
Hutten:
Veel Noorse campings hebben wel gradaties in het 'luxe' niveau. De goedkoopste hutten zijn inderdaad erg basic. De luxere hutten zijn prijzig(er). Maar dat spreekt eigenlijk voor zich....
Colorline:
Wij zijn inmiddels twee maal van Kiel naar Oslo gevaren (en terug). Alle vier de keren waren we als één der laatsten op de boot, maar, ook weer als één der eersten van boord. Is maar net waar je in de rij staat op het veerplein en natuurlijk of je een kampeermiddel achter je auto hebt of met een camper reist of met alleen een personenauto.
Het is dus wat 'makkelijk' om niet meer voor Colorline te kiezen omdat je zo laat van de boot en het veerplein af was. Dat hangt immers mede van je voertuig (en evt. aanhanger) af, althans, zo werkt het in Kiel en Oslo.
O ja, Colorline vaart (dus) óók op Oslo....
Nee, is niet de goedkoopste manier om naar Noorwegen te reizen, maar je hoeft maar tot Kiel te rijden, vervolgens 20 uur op een zéér comfortabel schip, en je komt al 'wat hoger' in Noorwegen aan. Verder geen overnachtingen nodig vooraleer je in Noorwegen bent.
Geschreven door J. van Riswick op woensdag 26 mei 2010 om 14:25
Hoi Lenny en overige lezers
Wij zijn 2 keer in Noorwegen geweest en gaan dit jaar weer terug.Als je eenmaal bent geweest wil je beslist terug, jullie dus ook.
Wat je zeker moet zien en berijden is de Trollenweg bij Geiranger.Dit hebben wij met de motor gedaan en was behoorlijk heftig.Vergeet in Lillehammer het openluchtmuseum Maihaugen, de skischans (zeker ook naar boven gaan!) en het museum over de Olympische Spelen niet.
Heel veel plezier
Geschreven door tbergsma op donderdag 27 mei 2010 om 22:07
Als we van Vang I Valdres richting Gjerde rijden (camping Jostedal) komen we ook vlakbij de Laerdaltunnel langs. We willen er evt. wel een klein stukje voor om rijden en dan door de tunnel gaan. Nu is mijn vraag is dit de moeite waard? Dat we tol moeten betalen is geen probleem.
Graag jullie reactie,s
Geschreven door lia op vrijdag 28 mei 2010 om 12:20
Hallo, even een reactie op de wachttijd als je van de boot komt. Wij zijn inmiddels zo'n 20 keer met de boot gegaan, Colorline, maar ook met de Stena, maar we zijn nog altijd binnen 15-30 minuten van de boot af op weg geweest.Dus misschien was er toevallig iets bijzonders aan de hand die dag.
Maar meteen heb ik ook een vraagje. Dit jaar willen we via Laerdal naar Stryn rijden met een caravan. Weet iemand of de wegen daar goed berijdbaar zijn met caravan (dus geen steile of smalle wegen)? BVD
Geschreven door Berry de Wit op zaterdag 29 mei 2010 om 09:43
Een rondje door de Laerdaltunnel en dan terug over de berg was 1 van onze hoogtepunten vorig jaar. Voor de Laerdaltunnel hoef je geen tol te betalen.
Groeten,
Berry
Geschreven door tbergsma op donderdag 03 Juni 2010 om 21:55
Hallo Berry,
De Laerdaltunnel gaan we zeker doen, de foto's die op google staan spreken boekdelen, ook de foto's van de route terug over de berg zijn erg mooi heb ik gezien.
Heb echter toch nog een vraagje aan je. Vanuit Andalsness willen we een dagtocht naar de Atlantic Road gaan doen, heb je hier ook tips over?
Bedankt voor je reactie,
Groeten,
T. Bergsma
Geschreven door Joep op vrijdag 04 Juni 2010 om 11:38
Beste T. Bergsma,
Vanuit Andalsnes is het prima mogelijk om de Atlantic Road te doen vergeet onderweg niet even te stoppen in Bud, een klein plaatsje aan de kust met sfeervolle bebouwing rond een museum met verdedigingswerken uit WO 2.
Even voorbij Bud zit een visrokerij, daar kun je voor heel redelijke bedragen de lekkerste vissen vinden.
Als je van vissen houdt, vergeet niet een hengeltje voor onderweg.
Je zou , als je er een flinke dag van wilt maken ook een wandeling kunnen maken naar de Trollenkerk.
Google maar eens op Trollkyrkja.
Hier kom je bijna langs als je richting Molde rijdt. Bij Elnesvagen weg 663.
Veel plezier met uitzoeken.
Geschreven door JOHAN@ op zaterdag 05 Juni 2010 om 15:26
Hallo allemaal, als jullie toch bij Geiranger komen zou ik zeker de Dalsnibba NIET overslaan.
Dat moet je meegemaakt hebben vinden velen met mij. Voor de kleine hoeveelheid Nokken hoef je het niet te laten. Boven is het echt genieten van de uitzichten (mits mooi weer natuurlijk) en je kijkt er zo het Geirangerfjord in waar je de cruiseschepen kunt zien liggen. Veel plezier daar.
Geschreven door JOHAN@ op zaterdag 05 Juni 2010 om 15:26
Hallo allemaal, als jullie toch bij Geiranger komen zou ik zeker de Dalsnibba NIET overslaan.
Dat moet je meegemaakt hebben vinden velen met mij. Voor de kleine hoeveelheid Nokken hoef je het niet te laten. Boven is het echt genieten van de uitzichten (mits mooi weer natuurlijk) en je kijkt er zo het Geirangerfjord in waar je de cruiseschepen kunt zien liggen. Veel plezier daar.
Geschreven door Chris van Sluijsveld op zaterdag 05 Juni 2010 om 21:37
Hallo,
Wie man of vrouw heeft er nog zin en tijd om mee te gaan met een motorreis door Norwegen. Ik heb de route helemaat compleet 9000 kilomter.
Langs Fjorden, de Lofoten en Vesteralen, het eiland Senja, dan de Noordkaap en terug via de groene kustweg.
Ik (60 jaar) rij zelf een BMW R1200RT. Planning vertrek 27 juli terug 21 augustus.
Laat wat horen via de mail en ik stuur je de route.
Geschreven door Sabine op zondag 12 december 2010 om 18:02
hallo.
Ik zou niet de jostedal camping nemen, deze oogt zeer primitief. Kjornes camping in Sogndal daarentegen is zeer luxe. Hier izjn wij al 3 jaar geweest.
http://www.kjornes.no/ned/index.htm
In hafslo ( in de buurt van Sogndal) ligt een mooi huttencenter, eigenaars zijn Nederlanders. Erg mooie hutten voor goede prijs.
In geiranger zijn wij op de geirangerfjorden feriesenter geweest, ligt buiten het dorp onder aan de adelaarweg. Prachtige camping. Geweldige lokatie met uitzicht op de 7 zusters waterval.
Met vriendelijke groet,
Sabine
Geschreven door Sabine op zondag 12 december 2010 om 18:03
hallo.
Ik zou niet de jostedal camping nemen, deze oogt zeer primitief. Kjornes camping in Sogndal daarentegen is zeer luxe. Hier izjn wij al 3 jaar geweest.
http://www.kjornes.no/ned/index.htm
In hafslo ( in de buurt van Sogndal) ligt een mooi huttencenter, eigenaars zijn Nederlanders. Erg mooie hutten voor goede prijs.
In geiranger zijn wij op de geirangerfjorden feriesenter geweest, ligt buiten het dorp onder aan de adelaarsweg. Prachtige camping. Geweldige lokatie met uitzicht op de 7 zusters waterval.
Met vriendelijke groet,
Sabine
Heeft u een opmerking over of
een tip voor deze pagina? Mail de webmaster.